Riftbound: League of Legends TCG – a Riot Games legújabb kártyajátékos újdonsága

A gyűjtögetős kártyajátékok az utóbbi években hatalmas visszatérést élnek meg, és a Riot Games – a League of Legends alkotói – úgy döntöttek, hogy belépnek ebbe a világba egy saját TCG újdonsággal. A játék neve Riftbound: League of Legends TCG, és már az első bemutatók alapján is egy ígéretes kombinációt kínál stratégiai mélységből, jól ismert hősökből és friss vizuális stílusból. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan kell játszani a játékot, megismerjük a videójátékos alapokat, az első Origins kiadást, a bemutatott játékelemeket, és természetesen azt is, hogy mikor és hol jelenik meg a játék – valamint hol tudod beszerezni.

Fontos az elején megjegyezni, hogy a Riftbound nem áll kapcsolatban a 2020-ban megjelent Legends of Runeterra játékkal.




A videojátékos alap: League of Legends

A Riftbound egyike azon kevés kártyajátékoknak, amelyek egy valódi videojátékos óriásra építenek – ez nem más, mint a League of Legends. A Riot Games által fejlesztett MOBA-játék 2009-es megjelenése óta több millió játékost hódított meg világszerte.A LoL nemcsak versenyszellemével és rendszeres esport versenyeivel vált híressé, hanem mindenekelőtt gazdag világával, Runeterrával, ahol tucatnyi játszható karakter – az úgynevezett hősök – él. Minden hős saját háttértörténettel, személyiséggel és egyedi játékstílussal rendelkezik. Éppen ezek a karakterek és magával ragadó világuk adták az inspirációt a Riftbound kártyajáték alapjához.

A Runeterra univerzum népszerűsítéséhez nagyban hozzájárult a díjnyertes animációs sorozat, az Arcane, amely 2021-ben debütált a Netflixen. A sorozat a Vi és Jinx közötti testvéri kapcsolatot állítja a középpontba – két nővért, akik a társadalmilag és technológiailag eltérő városokból, Piltoverből és Zaunból származnak.Az Arcane különleges vizuális stílusával, lenyűgöző filmzenéjével és érzelmileg mély történetével nemcsak a LoL-játékosokat, hanem azokat is magával ragadta, akik soha nem játszottak a játékkal. A sorozat sikere világosan megmutatta, hogy a League of Legends világa hatalmas narratív potenciállal bír, amely kiválóan működik más médiumokban is.A Riftbound pontosan ezt a lehetőséget próbálja megragadni: a jól ismert karaktereket és a képernyőről ismert lore-t most kártyajátékos formában hozza el a rajongókhoz.


Első kiadás – Origins

A Riftbound nyitó szettje az Origins nevet viseli, és körülbelül 300 gyűjthető kártyát tartalmaz majd. A játékosok olyan ismerős bajnokok lapjaira számíthatnak, mint Jhin, Jinx, Lux vagy Yasuo – mindegyikük sajátos játékstílust, egyedi vizuális világot és eltérő stratégiát kínál. Az eddig bejelentett összes terméket megtalálod előrendelésben nálunk az Xzone-on – (de siess, mert a készletek gyorsan fogynak).

A termékek szempontjából a piacon széles választékú csomagok jelennek meg, amelyek egyaránt szólnak gyűjtőknek és olyan játékosoknak is, akik azonnal belevetnék magukat az akcióba:

Booster – klasszikus kiegészítő csomag, 14 kártyával. A boosterek vegyesen tartalmaznak gyakori, ritka és akár fóliázott lapokat is. Tökéletesek gyűjtéshez, paklik fejlesztéséhez, vagy formátumokhoz, mint például a draft vagy a sealed deck.

Booster box – egy egész doboz, 24 booster csomagot tartalmaz. Ideális azoknak, akik nagyobb mennyiségű lappal szeretnének indulni, vagy barátokkal közösen szeretnének kinyitni egy teljes készletet, és abból rögtön paklit építeni. Külön vásárolt boostereknél kedvezőbb ár-érték arányt kínál, és gyakran a gyűjtők is előnyben részesítik, akik konkrét bajnokokra vadásznak.

Starter deckek (Champion Decks) – előre összeállított, 56 lapos paklik, amelyek egy-egy konkrét hősre épülnek. Ideális kiindulópontot nyújtanak a Riftbound világába való belépéshez. Az első kiadás három változatban lesz elérhető:

Lee Sin – oranžovo-zelený
Viktor – kék-sárga pakli
Jinx – piros-lila

Proving Grounds Box Set – prémium készlet 2–4 játékos számára. A doboz négy előre összeállított frakciópaklit tartalmaz, valamint játéktáblákat, jelzőket, szabálykönyvet és minden szükséges elemet az azonnali játékhoz. Tökéletes választás azoknak, akik szeretnék megismerni a Riftbound világát párosan vagy baráti társaságban, anélkül hogy rögtön saját paklit kellene építeniük.






Hogyan kezdj bele a Riftbound TCG-be?

Ahogy már említettük, a legjobb, ha a Proving Grounds készlettel vagy a fentebb említett Starter Champion Deckekkel kezded a játékot.

Ha viszont már az elején saját paklit szeretnél építeni, először ki kell választanod egy hős legendát, amely meghatározza, hogy milyen színekből állíthatod össze a paklidat. Ezután szükséged lesz egy főpaklira legalább 40 lappal – ebben szerepel a kiválasztott hős (ami nem ugyanaz, mint a hős legendája, ezt később tisztázzuk), valamint egységek, felszerelések és varázslatok. Emellett össze kell állítanod egy 12 lapos run papaklit a megfelelő színekben, és nem hiányozhatnak a csatamezők (battlefield) sem. Fontos megjegyezni, hogy ugyanaz a kártyanév legfeljebb három példányban szerepelhet a pakliban.

A Riftbound TCG kártyaszínei

A legtöbb kártyának egy vagy több Domén (Domain) van – vagyis színe. Minden domén saját, egyedi szimbólummal rendelkezik, és gyakran tükrözi az adott szín játékstílusát is. A domének meghatározzák, hogy milyen kártyákból építheted fel a paklidat, és bizonyos képességek aktiválásához is szükség lehet rájuk.

  • Düh (Fury) – a piros színhez kapcsolódik, szimbóluma egy kör három kiálló ággal.
  • Nyugalom (Calm) – a zöld színhez kapcsolódik, szimbóluma egy levélre emlékeztet.
  • Test (Body) – a narancssárga színhez kapcsolódik, szimbóluma egy szögletes gyémánt.
  • Elme (Mind) – a kék színhez kapcsolódik, szimbóluma a nap és a hold kombinációjára hasonlít.
  • Rend (Order) – a sárga színhez kapcsolódik, szimbóluma egy éles, szárnyszerű motívum.
  • Káosz – a lila színhez kapcsolódik, szimbóluma egy hatszög, közepén örvénylő energiával.


A kártya leírása

A kártyának több része van – lentebb egy egyszerű Unit kártya leírását találod. Más típusú kártyákon lehetnek további elemek, vagy épp néhány ezek közül hiányozhat. Kezdetnek azonban ez a leírás tökéletesen elegendő lesz.

1. Ár Runában
2. Domén (szín)
3. Kulcsszavak
4. A kártya neve
5. Kártyaszöveg, képességek
6. Sorszám és kiadás neve
7. Might (az egység ereje és életereje)
8. Illusztráció
9. Flavour szöveg



A játéktér leírása

A Riftbound TCG játéktáblája a következő tíz részre oszlik.

1. Tracker a győzelmi pontokhoz (lehet kocka vagy zseton)
2. Csatamező (battlefield – ide mozgathatók a permanensek)
3. Bázis (base – ide játszhatók ki a permanensek)
4. Száműzetés (banishment – a száműzött kártyák helye)
5. Pakli run (12 kártya)
6. Rune zóna
7. A bajnok legend kártyájának helye (soha nem mozdul el innen)
8. A kiválasztott hős helye (innen kerülhet a csatamezőre)
9. Húzópakli (main deck – innen húzol lapokat)
10. Dobópakli (trash)

Kártyatípusok

A Riftbound TCG alapvetően két fő kártyatípusra osztja a lapokat: permanensekre és nem permanensekre. A run-ok, a bajnok legendája és a csatamezők azonban egyik kategóriába sem tartoznak.

Permanensek:
Egység (unit) – Olyan lapok, amelyek mozoghatnak a csatamezők és a saját bázisod között, harcolhatnak más egységekkel, valamint megszerezhetik a csatamezők feletti irányítást. Amikor kijátszod őket, exhausted állapotban (kimerülten) érkeznek a játékba (lásd lentebb).
Felszerelés (gear) – Olyan bónuszkártyák, amelyek például megnövelhetik egy egység Might értékét, több energiát vagy plusz hatást adhatnak a runákból.

Nem permanensek:
Varázslatok (spells) – Olyan lapok, amelyek azonnali hatással bírnak. A hatásuk kijátszás után azonnal érvényesül, majd a kártya a dobópakliba (trash) kerül.

Egyéb kártyák:
Runák – Használatukkor energiát és erőt biztosítanak a kártyák kijátszásához és képességek aktiválásához.
Bajnok legendája (champion legend) – Meghatározza a paklid doménjét (színeit), és rendelkezik egy speciális képességgel, amely végig aktív.
Csatamező (Battlefield) – Minden játékos három csatamezőt hoz magával, ezek közül egy kerül játékba. Az adott csatamező előnyt vagy hátrányt biztosíthat a rajta lévő egységeknek.
Formátumok

Duel – 2 játékos számára. 1v1, 2 csatamező (mindkét játékos véletlenszerűen kiválaszt egyet a három közül). A játék célja 8 győzelmi pont elérése. Bo1 (Best of 1 – egy mérkőzés). A másodiknak kezdő játékos egy plusz runával indul.
Match – Ugyanaz, mint a Duel, de versenyszerű játékra tervezve. A játékosok három csatamező közül választanak, és amelyiket egyszer már használták, azt a további játékokban már nem választhatják újra, duplikátum sem megengedett. Bo3 (Best of 3 – két nyert meccsig tart).
War – 4 játékos számára, mindenki mindenki ellen. 3 csatamező kerül játékba (minden játékos, a kezdő kivételével, véletlenszerűen választ egyet a saját három közül). A cél 8 győzelmi pont elérése, Bo1. Az utolsó játékos egy plusz rúnával indul.
Magma Chamber – 4 játékos számára, 2v2 csapatjáték. 3 csatamező, a kiválasztás ugyanúgy történik, mint a War formátumban. A játék célja 11 győzelmi pont, Bo1. A csapatok tagjai felváltva következnek, egyéb szabályai megegyeznek a War formátuméval.



Hogyan kell játszani a Riftbound TCG-t?

A játék célja és alapvető szabályai

A játék célja, hogy az adott formátumnak megfelelő számú győzelmi pontot szerezz, amit úgy érhetsz el, ha irányításod alatt tartasz csatamezőket.

A játék egyik kulcseleme az úgynevezett exhaustálás. Ha egy kártya exhausted, az azt jelenti, hogy el kell forgatni 90 fokkal jobbra. Exhaustálni lehet például runákat, hogy energiát és erőt termeljenek, de ugyanúgy egységeket, felszereléseket és más permanenseket is. A felébresztési fázisban vagy egy kártya hatására az egység megszabadulhat a kimerültségtől, úgy, hogy készenléti állapotba hozzuk (visszaforgatjuk 90°-kal az eredeti helyzetébe).

A játék a varázslatok (kártyák) kijátszásakor úgynevezett „chain” (lánc,hasonló a stackhez az MTG-ben) rendszert használ az effektusok és képességek értelmezésére – az utoljára hozzáadott hatás kerül először kijátszásra (Last In, First Out). Ezen kívül fontos észben tartani, hogy az ellenfél vagy más játékosok a te körödben is reagálhatnak arra, amit játszol. Ezért mindig érdemes egy kártya kijátszása után várni a többiek reakciójára. A chain-re csak megfelelő időzítésű varázslatok játszhatók ki – (ezek leggyakrabban reaction típusú lapok).

És végül, de nem utolsósorban fontos szem előtt tartani az aranyszabályt: a kártyán lévő szöveg felülírja az alapjátékszabályokat, így átírhatja vagy megkerülheti azokat.

A játékos köre – menet


Kör kezdete (Start of Turn)
Felébresztési fázis (Awaken phase) – a játékos összes lapja, amely játékban van, készenléti állapotba (ready) kerül.
Kezdő fázis (Beginning phase) – az “a kör elején” típusú hatások érvénybe lépnek, valamint a játékos pontokat szerez az általa birtokolt területekért.
Channel fázis – a játékos 2 runát hozzáad a saját rúnazónájához.
Húzási fázis (Draw phase) – a játékos húz egy lapot a paklijából.

Akciófázis (Action phase) – ebben a fázisban a játékos kijátszhat kártyákat, mozgathat egységeket, és más műveleteket is végrehajthat.
Harc (Combat) – akkor következik be, amikor két vagy több ellenfél egysége ugyanarra a csatamezőre kerül. Ilyenkor elindul az úgynevezett Showdown, amely a harc végén zárul le. Először meghatározzuk, ki a támadó és ki a védő – (aki előbb volt a csatamezőn, az a védő) ezután kezdődik a harc. A támadó és védő egységek might értékei (ereje) összeadódnak, majd a támadó játékos elosztja a sebzést a védő egységei között. Ezt követően a védő is elosztja a sebzést a támadó egységekre. Végül minden olyan egység, amely olyan sebzést szenvedett el, ami megegyezik vagy meghaladja a saját might értékét, megsemmisül, és a dobópakliba (trash) kerül. Aki megnyeri a harcot, az megszerzi az adott területet, és a következő körben pontot szerez érte.

Befejező fázis (End of turn phase)
Befejező lépés (Ending step) – ekkor lépnek működésbe az aktuális játékeffektek (Game effects).
Lejárási lépés (Expiration step) – minden olyan effektus, amely a kör végéig tart, most véget ér.
Tisztítási lépés (Cleanup step) – minden egység, amelyen több sebzés van, mint a saját might értéke, meghal, és a dobópakliba (trash) kerül. Ekkor szűnnek meg az olyan típusú hatások is, mint "while", "as long as" stb. (ez a lépés minden olyan szakasz után is automatikusan megtörténik, mint a mozgás, showdown, harc vagy chain vége).

Ezután következik az ellenfél... A játékosok így felváltva játsszák a köreiket, amíg az egyikük el nem éri a megnyeréshez szükséges győzelmi pontszámot.




Mikor és hol jelenik meg a játék?

A Riftbound várhatóan 2025 nyarán jelenik meg Kínában. Az év végéig több angol nyelvű országban is elérhető lesz (beleértve Magyarországot is), míg a világ többi része 2026 során kapja meg a kiadást.A pontos megjelenési dátumokat és lokalizációkat még nem hozták nyilvánosságra, de a Riot megerősítette, hogy a játék globális terjesztést kap.

Project K – az út a kritikától a lelkesedésig

Talán már hallottál a Project K nevű kezdeményezésről – ez volt a Riot új kártyajátékának eredeti munkacíme. A projekt első bemutatkozása erős kritikahullámot váltott ki, főként a más TCG-khez való hasonlóság és a homályos koncepció miatt. A kártyák dizájnját sokan egyszerűnek és lélektelennek tartották. A Riot azonban pozitívan reagált a visszajelzésekre: átdolgozta a vizuális megjelenést, újraszabta a szabályrendszert, és sokkal szorosabban beágyazta a játékot Runeterra világába. Ez a nyitottság a közösség felé új lendületet adott a projektnek, és pozitív várakozást és lelkesedést váltott ki a játékosokból.

Hol tudom megvásárolni a termékeket?

A Riftbound TCG összes terméke elérhető lesz webshopunkban, az Xzone-on. Amint hivatalosan bejelentik a megjelenési dátumokat és árakat, nálunk megtalálod majd az előrendeléseket, a teljes kínálatot, valamint természetesen kiegészítőket, játéktáblákat és gyűjtői kiadásokat is.

Zárás

A Riftbound jó úton halad afelé, hogy ne csak egy gyűjtői csemegévé, hanem egy komoly szereplővé váljon a TCG szcénán. A League of Legends világához való kapcsolódás, az átgondolt játékmenet és a rajongói visszajelzésekre adott reakciók mind azt mutatják, hogy ez egy olyan projekt, amelyre érdemes odafigyelni. Ezt a cikket folyamatosan frissíteni fogjuk, illetve új hírekkel is jelentkezünk a Riftbound kapcsán – úgyhogy kövess minket, hogy semmiről ne maradj le!