A cikk tartalma:

A 2025-ös év igazán különleges a Fallout posztapokaliptikus sorozat rajongói számára. A Fallout: New Vegas, a széria egyik legkedveltebb része, 15 éve jelent meg. A Fallout 4, a sorozat legnagyobb példányszámban eladott játéka, pedig idén ünnepli a 10. születésnapját. Két játék, amelyek mindegyike a maga módján alakította át a pusztaságot, és maradandó nyomot hagyott nemcsak az RPG-k történetében, hanem a játékosok szívében is.


Mi az a Fallout?

A Fallout egy nukleáris katasztrófa utáni világ, ahol az emberiség a túlélésért küzd a mutánsokkal teli pusztaságban, ellenséges frakciók között, a ’50-es évek bizarr retrofuturista hangulatában. Az első rész 1997-ben jelent meg: a játékos a 13-as Vault lakójaként indul útnak, hogy megtalálja az elromlott vízchip pótlását. Útja során városokat, például Shady Sands-t látogatja meg, és különböző frakciókkal és mutánsokkal találkozik, amelyek bemutatják, mennyire veszélyes és összetett a posztapokaliptikus világ.

A Fallout 2 (1998) továbbviszi a történetet: itt a „Kiválasztott” (Chosen One), a Vault 13 eredeti hősének unokája a főszereplő. Egy kis faluból, Arroyóból indul útnak, hogy megtalálja a G.E.C.K.-et, egy olyan eszközt, amely visszahozhatja az életet és jólétet szülőfaluja számára. Az első részből ismert Shady Sands ekkor már New California Republic néven jelenik meg, mint az új civilizáció csírája.

Az ezredfordulón jelent meg a taktikai fókuszú Fallout Tactics (2001), amely inkább a harcra és stratégiára koncentrált, majd az akcióorientált Fallout: Brotherhood of Steel (2004), amely azonban nem aratott sikert a rajongók körében.

A sorozat igazi áttörése a Fallout 3-mal (2008) jött el, amikor a Bethesda teljesen 3D-s, nyílt világú játékká alakította. A játékos a 101-es Vault gyermeke, aki apja nyomába ered a romos Washington D.C.-ben. Visszatértek a klasszikus frakciók, például a Brotherhood of Steel és az Enclave, ezúttal a történet fő mozgatórugóiként.

Erre épült a rajongók által imádott Fallout: New Vegas (2010), amelyet az Obsidian Entertainment fejlesztett. A játékos egy Küldönc, aki túlél egy fejlövést, majd belekeveredik a Mojave sivatag hatalmi harcába, és dönthet az NCR, Caesar Légiója, Mr. House vagy a teljes függetlenség mellett.

A Fallout 4 (2015) ismét a Bethesda kezébe került, és a 111-es Vault túlélőjeként indulunk, hogy megtaláljuk elrabolt fiunkat Boston romjai között. Először kapott a főhős teljes szinkronhangot és előre megírt múltat, ami megosztotta a játékosokat. A negyedik rész egyik legvitatottabb, de népszerű újítása a saját települések építése és menedzselése lett.

Ugyanebben az évben jelent meg a mobilos spin-off, a Fallout Shelter, amely váratlanul hatalmas sikert aratott, és a játékosokat saját vault irányításába helyezte. A legutóbbi nagy rész a Fallout 76 (2018), amely online, többszereplős élményre épít Nyugat-Virginiában. Bár kezdetben problémás rajtot vett, az évek során egy összetett, folyamatosan frissített multiplayer RPG-vé fejlődött, rendszeres eseményekkel és bővítésekkel.



Fallout: New Vegas

Megjelenés és fogadtatás

A Fallout: New Vegas 2010. október 19-én jelent meg PC-re, PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra. A kritikák összességében nagyon pozitívak voltak, bár a játék technikai állapota sok bírálatot kapott. A bugok és a gyakori összeomlások akkoriban megszokottnak számítottak. Mindezek ellenére a játékosok gyorsan megszerették a hatalmas szabadságot, a nemlineáris történetet és a döntési lehetőségeket, amelyeket a New Vegas a végletekig vitt. A játékból több mint 12 millió példány kelt el, és 2012-ben megkapta a teljes „Ultimate Edition” kiadását, amely tartalmazza az összes DLC-t.

Történelem és fejlesztés

Az Obsidian Entertainment mindössze 18 hónap alatt készítette el a New Vegast, mégis sokan a sorozat legjobb részének tartják. Ennek egyik oka, hogy a fejlesztőcsapatban számos olyan volt Black Isle Studios dolgozó kapott helyet, akik az első Fallout játékokon is dolgoztak. A New Vegas híres rendkívüli nyitottságáról: szinte minden döntésnek következménye van, a szerepjáték-lehetőségek pedig példátlanul szélesek.
A játék különleges témákat is felvállalt, amelyek más Fallout epizódokban alig vagy egyáltalán nem jelentek meg, például queer reprezentációt vagy olyan morálisan szürke frakciókat, amelyeket nem lehet egyértelműen „jóként” vagy „rosszként” besorolni.


Történet és frakciók

Futárként, aki csodával határos módon túlél egy fejlövést, útnak indulsz, hogy kiderítsd, ki és miért akart eltüntetni téged. Nyomozásod végül a Hoover-gát körül zajló hatalmi harc középpontjába vezet, amely létfontosságú energia- és vízforrás az egész Mojave számára. A New Vegas története a sorozat első két részéhez közeli területeken játszódik, így elegánsan kapcsolódik a Fallout gyökereihez.

A fő választás azon múlik, melyik frakcióhoz csatlakozol végül. A New California Republic (NCR) a demokrácia eszményét és a régi világ újjáépítésének kísérletét képviseli, Caesar Légiója brutális rendet teremt rabszolgaság és félelem által, míg Mr. House a technológiai fejlődést és a stabilitást kínálja, de kizárólag a saját szabályai szerint. Mindig megvan azonban a lehetőség, hogy mindenki ellen fordulj, és teljesen a saját utadat járva uralkodj a sivatagon. Éppen ez a hatalmas szabadság és a következményekkel járó döntések sora teszi a New Vegast az egyik legelismertebb RPG-vé – minden út más végkifejlethez vezet, és a választásaid alakítják a Mojave jövőjét.

Gameplay

A Fallout: New Vegas ugyanarra a motorra épül, mint a Fallout 3, így az alapvető játékelemek nagyon hasonlóak: belső és külső nézet, a V.A.T.S. harcrendszer, valamint a képességeken és skilleken alapuló RPG-mechanikák. Ami azonban megkülönbözteti, az a sokkal mélyebb párbeszédrendszer, a gyakori képességellenőrzések (skill checkek) használata és a frakciókhoz kötődő hírnév-rendszer. Ezeknek köszönhetően minden döntésed sokkal nagyobb súlyt kap, és képes teljesen átírni a Mojave jövőjét.



Fallout 4

Megjelenés és fogadtatás

A Fallout 4 2015. november 10-én jelent meg, és már az első 24 órában 12 millió példányt adtak el belőle (összesen pedig több mint 25 milliót). A játék több díjátadón is elnyerte az „Game of the Year” címet, és 2017-ben megkapta a különleges Game of the Year Edition kiadást. Bár a kritikusok ismét felhívták a figyelmet a Bethesda-játékokra jellemző technikai problémákra, összességében kiváló értékeléseket kapott, különösen a hangulatáért, a játékmenetért és a részletgazdag világáért.

Történelem és fejlesztés

A Bethesda a negyedik résszel új irányba vitte a sorozatot. Először kapott a játékos teljesen szinkronizált főhőst, aki saját háttértörténettel és céllal rendelkezik: a 111-es Vault túlélőjeként útnak indul, hogy megtalálja elrabolt fiát. Néhány rajongónak nem tetszett, hogy ezzel csökkent az abszolút szerepjáték-szabadság. Ugyanakkor a Fallout 4 bevezetett egy új településépítési és -menedzselési rendszert, amit egyesek frissítő újításként, mások zavaró elemként éltek meg. Emellett teljesen átdolgozták a perk rendszert is: a klasszikus skillek helyét egy áttekinthető, ikonikussá vált képességfa vette át, amely a Fallout 4 egyik meghatározó jellemzője lett.


Történet és frakciók

A történet közvetlenül a bombák ledobása előtt kezdődik, amikor a játékos családjának békés életét látjuk a bostoni elővárosban. Röviddel ezután azonban megszólalnak a szirénák, jelezve a közelgő nukleáris támadást, és menekülnünk kell a 111-es Vaultba. Ott a többi lakóval együtt kriogén álomba merülünk. Több mint két évszázad elteltével ébredünk fel egy olyan világ romjai között, ahol már semmilyen szabály nem érvényes. Elrabolt fiunk keresése válik a történet fő mozgatórugójává és egyben személyes küldetéssé, amely végigvezet minket az egész Commonwealthen.

Az első lépések a vault sötét folyosóira vezetnek, radioaktív csótányokkal teli járatokon át, majd hamarosan egy nyílt világban találjuk magunkat, ahol négy különböző frakció küzd a hatalomért. A Brotherhood of Steel katonai erőt és technológiai fölényt kínál, a Railroad a szintetikus lények védelméért és szabadságáért harcol, a Minutemen egy szabadabb közösséget képviselnek, amely a hétköznapi emberek védelmét és települések építését tűzte ki célul, míg az Intézet egy titokzatos, föld alatti szervezet, amelyet a tudományos fejlődés megszállottsága hajt.

Gameplay

A Fallout 4 továbbfejlesztette a sorozat akcióelemeit: javította a lövöldözést és a harc általános élményét. Emellett jelentősen kibővítette a crafting lehetőségeit, nemcsak fegyverek és páncélok terén, hanem azzal is, hogy teljes településeket lehet építeni és menedzselni. A fegyverek módosítása, az ikonikus Power Armor felszerelések testreszabása és a saját falvak felépítése rengeteg extra játékidőt kínál. Ugyanakkor sok rajongó sajnálta, hogy miközben a technikai oldal és az akció előrelépett, a párbeszédek mélysége és a szerepjáték-lehetőségek visszaléptek a New Vegas szintjéhez képest.



Mi teszi a Fallout sorozatot ilyen ikonikussá?

Minden játékos számára kicsit mást jelent a Fallout lényege. Vannak, akiknek elsősorban a pusztaságot járó szörnyetegek jutnak eszébe: a mutálódott moleratok, a veszélyes radscorpionok, az idegesítő gekkók, vagy a félelmetes deathclawok, amelyek még a legtapasztaltabb kalandorokat is rettegésben tartják. Akár fogakat, húst vagy csak néhány bőrt dobnak is, ezek az alapanyagok gyakran szolgálnak a pusztaság különféle „gasztronómiai különlegességeinek” elkészítéséhez.

Mások számára a sorozatot átszövő frakciók jelentik a Fallout politikai gerincét. A Brotherhood of Steel a technológia megszállottjaként jelenik meg, az Enklávé az autoriter, háború előtti kormányzat maradványait képviseli, míg a New California Republic a demokrácia és a civilizáció újjáépítésére törekszik.



Elfelejthetetlen a világ egyedi esztétikája is. A Vault-Tec, a vaultok építéséért felelős vállalat, minden részben nyomot hagyott maga után – a monumentális óvóhelyektől kezdve a mindenütt jelen lévő terminálokig. Elválaszthatatlanul hozzá tartozik a mindig mosolygó Vault Boy is, a sorozat kabalája, aki a perkek kiválasztásánál kíséri a játékost, és mára a Fallout univerzum egyik legismertebb jelképe lett.

És természetesen ott van a legendás Nuka-Cola is – az édes üdítő, amelyet az ikonikus Nuka-Girl reklámoz. Palackjai, automatái és plakátjai a sorozat megkerülhetetlen szimbólumai. Legyen szó a klasszikus ízről, vagy a Cherry és Quantum változatokról, a Nuka-Cola bebizonyítja, hogy még a posztapokaliptikus világban is van helye egy adag nosztalgiának és némi iróniának az amerikai fogyasztói kultúra rovására.



Összegzés

A Fallout: New Vegas és a Fallout 4 ugyanannak a sorozatnak két különböző arcát mutatja meg. A New Vegas a mély, klasszikus RPG-élményre épít, ahol minden döntésed befolyásolja a Mojave sorsát, míg a negyedik rész akciódúsabb játékmenetet, kiterjedt craftolási lehetőségeket és településépítést kínál. Mindkét játék más szemszögből mutatja be a nukleáris háború utáni világot, és éppen ezért a rajongók körében a mai napig sok vita és beszélgetés tárgya.

Mindkét cím idén ünnepli évfordulóját, bizonyítva, hogy a Fallout továbbra is élő, folyamatosan fejlődő márka, amely együtt változik a játékosokkal. Ehhez hozzájárul a sikeres sorozat is, amelynek második évada az év végén érkezik, és a jelenlegi információk szerint részben épp a New Vegas környékén fog játszódni. Akár a játékok, akár a sorozat hozott be téged a Fallout világába, ma már rengeteg formában találkozhatsz vele – a videojátékoktól a könyveken át egészen a tematikus merchandise-ig, amelyet nálunk, az Xzone-on is megtalálsz.