A cikk tartalma:


Mi az a Gwent?

A Gwent egy törp eredetű kártyajáték a The Witcher világából, amelyet két játékos játszik (videójátékos formában). A játékban az öt frakció egyikének seregei csapnak össze, mindegyik frakció egyedi képességekkel és stratégiával rendelkezik. Az eredetileg kocsmákban űzött szórakozás, amely színesebbé tette Geralt utazásait a Kontinensen, hamar igazi jelenséggé vált, és világszerte meghódította a játékosok szívét. A Gwent népszerűsége végül saját digitális verziójához, majd teljes értékű fizikai kártyajátékhoz vezetett, amelyet otthon vagy akár barátokkal a kocsmában is élvezhettek.

Az Xzone angol kiadásban kínálja a The Witcher 3: Wild Hunt – Gwent kártyajátékot. A játék alapját az átgondolt stratégia, a megfelelő időzítés és az ellenfél lépéseinek előrelátása adja, így minden parti új izgalmat és teret biztosít az okos manővereknek.


Hogyan kell játszani a Gwentet


Az alábbiakban a szabályok rövid magyarázatát találjátok, a Gwent teljes szabálykönyvét angol nyelven innen tölthetitek le.

A Gwent szabályai

A játék előkészítése

Minden játékos kiválasztja az öt frakció egyikét, és az adott frakció kártyáiból állítja össze a pakliját. Mindegyik frakció különböző képességekkel és kártyákkal rendelkezik. A pakli tartalmazhat pontosan 1 vezérkártyát, legalább 22 egység/hős kártyát és legfeljebb 10 speciális kártyát. Emellett a játékos előkészít 2 drágakövet az életerő számolásához, 2 segédkártyát és 2 jelzőt a pontszám követéséhez.




A Gwent-ben a játékosok felváltva helyeznek ki kártyákat a csatatérre, mindig egyszerre csak egyet, amíg mindketten úgy nem döntenek, hogy passzolnak. Ezzel a kör véget ér, majd összeszámolják az összes egység- és hőskártya erejét. Aki nagyobb összértéket ér el, az nyeri a kört.


A játéktér elrendezése



  1. Dobópakli (Discard pile)
  2. Pakli (Deck)
  3. Közelharci sor
  4. Távolsági sor
  5. Ostromsor
  6. Parancsnoki szeglet
  7. Pontszámláló
  8. Drágakövek
  9. Segédkártya 1
  10. Segédkártya 2
  11. Vezérkártya
  12. Időjáráskártya

Kártyatípusok

Vezérkártyák
A csata előtt választják ki őket, és a vezérkártya helyére, felfordítva kerülnek. A játékos számára különleges képességet biztosítanak, amely lehet passzív vagy aktív. Az aktív vezérképességet a játék során csak egyszer lehet használni, míg a passzív képesség folyamatosan érvényben van.





Egységkártyák
Amikor a csatatérre kerülnek, az erejük hozzáadódik a játékos összesített értékéhez. Minden kártyán található egy hatótáv-ikon, amely meghatározza, hogy a csatatér melyik sorába kell elhelyezni (közelharci sor, távolsági sor, ostromsor).




Néhány egységkártya hőskártya, amelyet az erejüket jelző speciális ikon különböztet meg. A hősökre nem vonatkoznak sem a speciális kártyák, sem az egységek, sem pedig a vezérek képességei.


Speciális kártyák
A speciális kártyák lehetnek például időjáráskártyák, Csali, Tűzvész stb. Ezeknek nincs erőértékük, és kijátszásukkor azonnal érvénybe lép a hatásuk – például egy sor megerősítése vagy egy egység megsemmisítése.





A játék menete
Az dönti el, melyik játékos kezd, hogy feldobnak egy érmét (egyes esetekben a vezér képessége határozhatja meg). Minden játékos 10 lapot húz a paklijából, majd mindketten eldobhatnak legfeljebb két lapot a kezükből, és ugyanannyi lapot húzhatnak helyettük a pakliból (akár egyenként is). Ezzel a 10 kártyával kell a játékosoknak gazdálkodniuk a játék végéig.


Amikor egy játékos következik, mindig az alábbiak közül egyet kell tennie:

  • Kijátszik egy lapot a kezéből
  • Felhasználja a vezér aktív képességét
  • Passzol (kihagyja a kört)

Ha egy játékos passzol, a kör hátralévő részében már nem léphet. Az ellenfél ezután annyi lapot játszhat ki, amennyit akar, amíg szintén nem passzol. Ebben az esetben a kör véget ér. Amikor mindkét játékos passzol, összeszámolják az összes egységük erejét, és azt a pontszámlálón jelölik (lásd a példát). Az alacsonyabb összértékkel rendelkező játékos elveszít egy drágakövet. Döntetlen esetén mindkét játékos veszít egy drágakövet. Minden kártya – beleértve a speciálisakat is – átkerül annak a játékosnak a dobópaklijába, aki azokat kijátszotta. A következő kört a győztes kezdi. Ha egy játékos elveszíti mindkét drágakövét, akkor veszít, és az nyer, akinek még maradt drágaköve. Ha mindkét játékos egyszerre veszti el az összes drágakövét, a játék döntetlennel ér véget.






Játékmódok

A videójátékból ismert standard Gwent-hez képest ez a verzió kibővített szabályokat kínál különféle játékmódokkal. Így akár 5 fővel is élvezhetitek a játékot, gyakorolhattok stratégiákat egyedül, vagy akár versenyszerűen is játszhattok Gwentet korlátozott pakliépítési lehetőségekkel.

Az alábbiakban röviden bemutatjuk ezeket a játékmódokat.


Haladó mód

Ebben a módban szigorúbb korlátozások vonatkoznak a pakliépítésre, ami kiegyensúlyozottabb összecsapást biztosít a játékosok között.
A paklinak a következőket kell tartalmaznia:

  • Csak 1 vezérkártyát
  • Legalább 22 egységkártyát
  • Legfeljebb 5 speciális kártyát
  • Legfeljebb 2 kémkártyát
  • Legfeljebb 2 gyógyítókártyát

Az egységek összesített ereje nem haladhatja meg a 130-at.


Tornamező

A tornamódban a játékosnak három különböző frakcióból kell összeállítania három paklit, és ugyanaz a hőskártya nem szerepelhet egynél több pakliban. A kártyák korlátozásai megegyeznek a haladó módban érvényes szabályokkal.

Ahhoz, hogy egy játékos megnyerje a teljes tornát, két teljes játékot kell megnyernie a háromból. Az első mérkőzés előtt pénzfeldobás dönti el, ki választ először paklit. A második és harmadik játékban az előző mérkőzés győztese köteles új paklit választani. Az a játékos, aki az előző körben vereséget szenvedett, ezután eldöntheti, hogy megtartja-e a pakliját, vagy újat vesz elő. A győztes paklit tilos kétszer használni.

Mindenki mindenki ellen

Ebben a módban akár öt játékos is játszhat egyszerre. A legtöbb esetben a standard szabályok érvényesek, néhány változtatással: két vagy három kör helyett a körök száma nincs korlátozva. A játékosok az óramutató járásával megegyező irányban hajtják végre a szokásos lépéseiket. A játék addig folytatódik, amíg mindenki nem passzol, majd összeszámolják az egységek összesített erejét. Minden kör végén a játékosok pontokat kapnak, ezek alapján dől el a parti győztese a lenti táblázat szerint. Minden játékos annyi pontot szerez, ahány ellenfélnek alacsonyabb az egységeinek összértéke, mint az övé. Hogy ki kezdi az első kört a mindenki mindenki ellen módban, azt a játékosok véletlenszerűen döntik el. A következő kört mindig az a játékos kezdi, aki az előző körben a legtöbb pontot szerezte.


2 vs 2

Ebben a módban két csapat játszik egymás ellen. Néhány kivételtől eltekintve a standard szabályok érvényesek.

  • A játékosok nem játszhatnak ugyanabból a frakcióból.
  • A csapattársak láthatják egymás kezében lévő lapokat.
  • A csapattársak közös játéktáblát használnak.
  • A csapattársaknak közös dobópaklijuk van, és ketten együtt összesen két drágakövet birtokolnak.
  • Minden kijátszott kártya a csapat összesített erejéhez adódik hozzá.

A csapatok játékosai a következő sorrendben váltják egymást: Tegyük fel, hogy van egy A és egy B csapat. Először az A1 játékos lép, aztán a B1, majd az A2, utána a B2, és így tovább. Ha egy játékos passzol a csapatából, a másik játékos továbbra is játszhat.

Szóló Gwent

A játékos kiválaszt egy frakciót magának és egyet az ellenfélnek. Az ellenfél paklija az adott frakció összes kártyájából áll. A játékos a saját paklijából eltávolít minden időjáráskártyát a Derült égbolt kivételével, majd megkeveri és előkészíti. Az ellenfél vezérkártyáit megkeverik, és képpel lefelé helyezik az ellenfél vezérhelyére; ezek csak a vezéres változatban kerülnek felhasználásra.

A játékos minden standard szabályt követ. Az ellenfélnek azonban nincsenek lapjai a kezében, helyette a paklijából játszik ki kártyákat. Ha időjáráskártyát húz, a hatás azonnal érvénybe lép, majd az ellenfél újabb lapot húz. Az ellenfél egy körben tetszőleges számú lapot kijátszhat. Minden körben az ellenfél kezdi a játékot, és soha nem passzol. Ha a játékos passzol, az ellenfél még egy utolsó kört játszik, majd a kör véget ér. Az ellenfél kártyáit mindig a lehető leghatékonyabb módon kell kijátszani.

A játékos paklijának összeállításánál a standard Gwent szabályai érvényesek.

A szóló mód a vezéres változatot is kínálja. Itt a kör végén, amikor kiszámolják az összesített erőt, ha a játékos túllépi az ellenfél összértékét, felfedődik az első vezér a vezérhelyről, és a hatása azonnal érvényesül – a lehető leghatékonyabb módon. A játékos akkor nyeri a kört, ha az összeredménye ezután is magasabb marad az ellenféléhez képest.

Összegzés

The Witcher 3: Wild Hunt – Gwent kártyajátékot már október végén megjelenik, és egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a legendás kocsmabeli játszmákat otthon is átélhessétek. Az alapjáték mellett elérhetők a Ballad Boosters fóliás kártyákkal, játéktáblák és stílusos kártyavédők is, amelyek tökéletes állapotban tartják a lapjaitokat.