A cikk tartalma:



Mi az a Magic: The Gathering?

A Magic: The Gathering (MTG) egy gyűjtögetős kártyajáték, amelyet 1993-ban Richard Garfield alkotott meg, és a Wizards of the Coast adott ki. Ez volt a világ első TCG-je, és mind a mai napig a legnépszerűbb. A játékban több ezer különböző kártya létezik, és minden évben több új kiadás jelenik meg.

Az MTG az évek során jelentősen bővült – nemcsak új formátumokkal, hanem digitális változattal is (Magic: The Gathering Arena). A klasszikus kiadások mellett folyamatosan érkeznek új cross-overek a „Universes Beyond” sorozatban (például Warhammer, A Gyűrűk Ura, Fallout, Assassin's Creed vagy Final Fantasy).

És ha teljesen új vagy a kártyajátékok világában: TCG a 'Trading Card Game' rövidítése, ami gyűjtögetős kártyajátékot jelent, ahol a játékosok saját paklit építenek különböző kártyákból, amelyeket megvásárolhatnak, kicserélhetnek és egyedi stratégiákká alakíthatnak.



Hogyan kezdj bele a Magic: The Gatheringbe?

Kezdő vagy, és szeretnéd kipróbálni a játékot? A legjobb, ha egy starter kittel kezdesz, amely olcsó belépőt jelent a MTG világába. Ez 2 darab, egyenként 60 lapos paklit tartalmaz, amelyeket úgy terveztek, hogy kiegyensúlyozott játékot biztosítsanak két játékos számára. Ha inkább a többjátékos Commander formátum érdekel, vásárolhatsz előre összeállított paklit kifejezetten ehhez a játékmódhoz. Vagy elmehetsz egy draft vagy prerelease eseményre, ahol booster csomagokat bontasz, és megpróbálsz paklit építeni a kinyitott lapokból. A szervezők ebben szívesen segítenek. Mindezek a lehetőségek ideális kezdést jelentenek az MTG-ben anélkül, hogy saját kártyagyűjteményre lenne szükséged.

Ha az első paklidat építed, érdemes figyelni a land kártyák megfelelő arányára a pakliban. Ez az arány változhat a különböző kártyáktól, színektől és a stratégiádtól függően. Egy 40 lapos paklihoz körülbelül 16 land szükséges, a 60 lapos paklinál érdemes 24 landra törekedni, a Commander pakliknál (100 lap) pedig legalább 38 land kártyát kell tartalmaznia.

Mibe érdemes belevágni kezdésként?

  • Starter Kit – két előre összeállított pakli és útmutató, ideális új játékosoknak
  • Commander Deck – kész, 100 lapos pakli, amellyel azonnal lehet játszani a multiplayer Commander formátumban
  • Drafton vagy prerelease eseményen való részvétel – kipróbálhatod a csomagbontást és a pakliépítést
  • Play Boostery – 14 lapos booster a gyűjteményed bővítéséhez

További termékek

Az MTG minden kiadáshoz számos különféle terméket kínál, amelyeket itt lehetetlen lenne teljesen felsorolni.. Ide tartoznak a már említett Starter kitek, Commander Deck és prerelease csomagok, amelyek inkább különleges termékek. Amit azonban a legtöbb játékos a legjobban vár, azok az önálló boosterek. Jelenleg 2 típus létezik (régebben volt még Draft, Set, Jumpstart és mások is): Play Boosterek (14 lap) és Collector Boosterek (15 lap, drágábbak, és nagyobb eséllyel tartalmaznak ritka kártyát). Mindkettőből kaphatók úgynevezett Booster Boxok is (több booster egy csomagban). Az egyes kiadásokhoz rendszeresen megjelenik a Bundle is – egy szett dobozzal, kockával, boosterekkel és földlapokkal.


A kártyák színei az MTG-ben

A Magic: The Gathering öt alapvető manaszínt használ a kártyák kijátszásához (varázslatok/spellek eljátszásához), amelyek különböző játékstílusokat, filozófiákat és varázslattípusokat szimbolizálnak. Mindegyik színnek megvannak a maga erősségei és gyengeségei, és a játékosok ezeket szabadon kombinálhatják.

  • Fehér –  a rendet, törvényt, védelmet és együttműködést képviseli. Gyakran sok kis lénnyel játszik, eltávolítja a támadó fenyegetéseket, csapaterősítő hatásokat alkalmaz és életerőt növel.
  • Kék – az értelmet, manipulációt és kontrollt szimbolizálja. A kék játékosok a játék menetét szeretnék irányítani – varázslatok megakadályozásával, lapok kézbe visszaküldésével, extra lapok húzásával vagy az ellenfél stratégiájának lassításával.
  • Fekete – a halál, az áldozathozatal és az erő bármi áron színe. A fekete kihasználja a temetőt, elpusztítja a lényeket, lapokat dobat az ellenfél kezéből, és gyakran életerőt áldoz előnyökért.
  • Piros – a káoszt, sebességet és pusztítást képviseli. A vörös paklik agresszívek, tele közvetlen sebzéssel és vad támadásokkal. Céljuk a gyors győzelem.
  • Zöld – a természetet, erőt és növekedést testesíti meg. A zöld az erős lényekre, a rampára (mana gyorsításra), artefaktok/enchantmentek pusztítására és lényharcokra épít.

Az öt színen kívül léteznek színtelen (colorless) lapok is, amelyek nem tartoznak egyik mana színhez sem. Gyakran artefaktok vagy Eldrazi típusú lények. Fontos különbséget tenni a „colorless” és a „generic” mana között – egyes lapok valódi színtelen manát igényelnek (◇ szimbólum), amelyet például a Wastes típusú basic land termel. Ez különbözik a generikus manától (szürke mezőben szám, pl. {2}), amelyet bármilyen színű manával ki lehet fizetni. Pakliépítéskor vagy bizonyos lapok kijátszásakor ezért fontos, hogy rendelkezz a megfelelő mana-forrásokkal.



A kártyák leírása

A kártyának több része van, alább egy egyszerű Creature lap felépítése látható. Más lapok (Land, planeswalkerek és egyéb típusok) tartalmazhatnak további elemeket, vagy épp hiányozhat belőlük néhány. Kezdésként azonban ez elegendő lesz számodra.

  1. Kártya neve
  2. Mana költség
  3. Illusztráció
  4. Kártyatípus
  5. Kiadás szimbóluma / ritkaság
  6. Kártyaszöveg – képességek és flavour szöveg
  7. Erő és állóképesség (Power és Toughness)
  8. Kártya sorszáma a kiadásban
  9. Illusztrátor
  10. Copyright


A játékterület leírása

A MTG játékpad a következő hat részre oszlik:
  1. Életpontok – általában D20 kockával számolják
  2. Csatamező (battlefield – a kártyák kijátszásának helye)
  3. Könyvtár (library – a húzópakli)
  4. Száműzetés (exile – a száműzött kártyák helye)
  5. Földek (lands) – a mana forrásai
  6. Temető (graveyard – a dobópakli)


Kártyatípusok

A Magic: The Gathering fennállása alatt több ezer kártyával bővült. Ha azonban alapvető típusok szerint szeretnénk őket csoportosítani, akkor a permanens és nem permanens kártyákkal kell kezdenünk. A permanens kártyák kijátszása után a játékban (az asztalon) maradnak, amíg valamilyen hatás el nem távolítja őket. A nem permanens kártyák a kijátszásuk után azonnal a temetőbe (Graveyard) kerülnek.

Permanensek:

  • Land – a mana alapvető forrása. Körönként csak egyet játszhatsz ki. Lehetnek passzív vagy aktiválható képességeik is.
  • Creature –lények, amelyek támadhatnak és védekezhetnek, gyakran különleges képességekkel. Kijátszásuk után „idézési fáradtságban” (summoning sickness) vannak, így abban a körben nem támadhatnak és nem használhatják az aktiválható képességeiket.
  • Enchantment – passzív vagy aktiválható hatással rendelkező lapok, amelyek varázslatokat, átkokat vagy mágikus hatásokat képviselnek.
  • Artifact – az enchantmenthez hasonlóan passzív vagy aktiválható hatással rendelkeznek, de tárgyakat, fegyvereket, eszközöket vagy építményeket jelképeznek.
  • Planeswalker – erőteljes karakterek, amelyek „loyalty counterökkel” működnek. Egy Planeswalker képessége körönként csak egyszer használható, és egyszerre csak egy példány lehet belőlük a játékban a saját oldalon.

Nem permanensek:

  • Sorcery – egyszer használatos, erőteljes varázslatok, amelyeket csak a játékos saját fő fázisában lehet kijátszani, amikor a stack üres.
  • Instant – varázslatok, amelyeket bármikor, akár az ellenfél körében is ki lehet játszani.

Kulcsképességek

A képességek (ability) és a kártyákon szereplő hatások a MTG szerves részét képezik. Nézzük meg együtt a leggyakrabban előfordulókat.

  • Flying – repülő lényeket alapértelmezés szerint csak más repülő vagy reach képességű lények blokkolhatják.
  • Reach – képes flying lényeket blokkolni.
  • Deathtouch – bármilyen sebzés, amit ez a lény okoz, elpusztítja a másik lényt.
  • Lifelink – a játékos annyi életerőt kap, amennyi sebzést a lény okoz.
  • First strike  – a támadó lény a szokásosnál korábban sebez.
  • Double strike – a támadó lény kétszer sebez.
  • Vigilance – a támadó lény támadáskor nem fordul el.
  • Haste – a lény azonnal támadhat és használhatja a képességeit kijátszás után (nincs ”summoning sickness”).

Formátumok

  • Standard – 2 játékos számára. Formátum, amely a legutóbbi néhány kiadás kártyáit tartalmazza. Rotációs, versenyszerű játékra szánt. A paklinak legalább 60 lapból kell állnia.
  • Modern – 2 játékos számára. Szélesebb formátum, a Mirrodin kiadástól kezdve minden kártyát magában foglal. Szintén legalább 60 lapos paklikkal játszható.
  • Commander (EDH) – többszemélyes formátum (3–5 játékos) 99 lapos paklikkal + egy további lappal, a Commanderrel (összesen 100). A basic földeken kívül minden kártyából csak egy példány lehet a pakliban, és a pakli színei a Commander színeihez igazodnak. 40 életerővel játszódik, és van egy speciális győzelmi feltétel, az ún. Commander sebzés. A legnépszerűbb casual formátum.
  • Booster Draft – 2–8 játékos számára. A játékosok boostereket bontanak, és egyesével választanak belőlük kártyákat, majd egymás ellen játszanak. A paklinak legalább 40 laposnak kell lennie.
  • Sealed Deck – 6 boosterből épül egy 40 lapos pakli. Gyakran használják prerelease eseményeken. Ugyanúgy, mint a draftnál, a pakli legalább 40 lapból áll.
  • Two-Headed Giant – 2v2 változat, ahol a csapatok közös kört és életerőt használnak, de minden más külön van kezelve. Népszerű a prerelease eseményeken.
  • Legacy – szinte minden valaha megjelent kártya engedélyezett, a tiltólistán szereplők kivételével. 2 játékos számára, minimum 60 lapos paklikkal.
  • És sok más... az összes aktuális formátum megtalálható az MTG hivatalos oldalán.


Hogyan kell játszani a Magic: The Gathering-et?

A játék célja és alapvető szabályai

A játék célja az, hogy az ellenfél életerejét 0-ra csökkentsd. Léteznek más győzelmi feltételek is (például ha az ellenfélnek elfogynak a lapjai a könyvtárából, vagy bizonyos speciális kártyák hatására), de az alapcél mindig az, hogy az ellenfelet életerőpontokban legyőzd.

A játék egyik fontos eleme az úgynevezett „tappelés”. Ha egy lapot tappolnod kell, az azt jelenti, hogy 90°-kal jobbra elfordítod. Tappolhatod például a földlapokat, hogy manát termeljenek, a támadásra küldött lényeket, vagy általánosságban bármilyen lapot egy hatás aktiválásához (ez a jobbra forgó nyilat ábrázoló kör ikonnal van jelölve). A tappolt lap azt jelenti, hogy már fel lett használva, és nem lehet újra tappolni, amíg az „untap” lépésben vagy egy másik hatás által újra nem lesz egyenesbe állítva.

A játék a varázslatok (lapok) kijátszásakor úgynevezett „stacket” (verem) használ a varázslatok és képességek kiértékelésére – az utoljára hozzáadott hatás kerül először kiértékelésre (Last In, First Out). Emellett fontos szem előtt tartani, hogy az ellenfél vagy más játékosok a te körödben is reagálhatnak arra, amit kijátszol. Mindig érdemes egy varázslat kijátszása után megvárni a többiek reakcióját.

És végül, de nem utolsósorban fontos szem előtt tartani az aranyszabályt: a kártyán lévő szöveg elsőbbséget élvez az alapvető szabályokkal szemben, így azokat felülírhatja vagy módosíthatja (például lehetővé teheti, hogy egy körben több földlapot is kijátssz).

A játékos kör menete

Beginning Phase (Kezdő fázis)

  • Untap step – a lapok untapolása (felkészítése).
  • Upkeep step – ebben a lépésben történnek meg azok a hatások, amelyek a kör elején aktiválódnak.
  • Draw step – a játékos húz egy lapot.

First Main Phase (Első fő fázis) – a játékos körönként egy földlapot (land) játszhat ki, valamint varázslatokat (spelleket – sorcery, creature, artifact stb.) idézhet meg.

Combat Phase (Harc fázis)

  • Beginning of combat – a támadás bejelentése, ilyenkor lehet Instant típusú lapokat kijátszani.
  • Declare attackers – a támadó játékos kiválasztja a támadó lényeit (tapeli őket) és meghatározza a célt – játékos vagy planeswalker.
  • Declare blockers – a védekező játékos kiválasztja a blokkoló lényeit. Bármennyi nem tapelt lény blokkolhat egy támadó lényt.
  • Combat damage – a sebzés kiosztása és kiértékelése. Ha több lény blokkol egy támadót, a támadó játékos dönti el a sorrendet és hogy mennyi sebzést oszt ki egyes blokkolókra. (Példa: egy 2/2 támadó két 1/1 blokkoló ellen harcol. A blokkolók összesen 2 sebzést adnak a támadónak, a támadó pedig 1–1 sebzést oszt szét a két blokkoló között. A harc végén minden lény elpusztul.)
  • End of combat – a fázis vége, ugyanúgy, mint a kezdet.

Second Main Phase (Második fő fázis) – ugyanaz, mint az első fő fázis, csak a harc után történik.
End step – hatások a kör végén
Cleanup step – a játékos eldob lapokat, ha több mint 7 van a kezében; a sérült, de túlélő lények meggyógyulnak, és minden „a kör végéig” tartó hatás megszűnik.