Mi az a Star Wars: Unlimited?

A Star Wars: Unlimited (rövidítve SWU vagy SW:U) egy gyűjtögetős kártyajáték (TCG) a Csillagok háborúja világából, amely a saga jól ismert szereplőit, frakcióit és űrhajóit ötvözi – a filmektől kezdve a sorozatokon át egészen a képregényekig. A játékosok saját paklit építenek, amely egy Vezetőből, egy Bázisból és legalább 50 további kártyából áll, és céljuk, hogy a párbaj során elpusztítsák az ellenfél bázisát, mielőtt az elpusztítaná az övékét.

A játék olyan TCG-hagyományokra épít, mint a Magic: The Gathering vagy a Pokémon, ugyanakkor saját stílust hoz. Gyors, pörgős, a kezdők számára is könnyen tanulható, ugyanakkor mély stratégiai lehetőségeket kínál. 2024-es megjelenése óta világszerte több ezer rajongót szerzett, és népszerű lett mind a casual játékosok, mind a versenyzők körében.

Ha pedig teljesen új vagy a kártyajátékok világában: a TCG (Trading Card Game) gyűjtögetős kártyajátékot jelent, ahol a játékosok saját kártyáikból állítanak össze paklit, és a stratégiájukat teljesen egyedi módon építik fel.



Hogyan kezdj bele a Star Wars: Unlimited-be?

A legjobb módja a játék elkezdésének a Starter/Spotlight Deckek beszerzése – ezek előre összeállított paklik, amelyek tartalmaznak mindent, amire az első játékhoz szükséged van. Ezekben megtalálod:

  • egy 50 lapos paklit, benne Base és Leader kártyákkal,
  • a készlet típusától függően további tartalmakat – boostert, szabálykönyvet, sebzésszámlálókat, papír játéktáblákat stb.

Tyto balíčky jsou ideální pro seznámení se hrou. Časem je můžete vylepšovat o nové karty nebo si postavit celý balíček od nuly. K tomu slouží další produkty jako boostery. Ty jsou dvou typů. Klasické - najdete v nich 16 karet následujících rarit 9 Common, 3 Uncommon, a 1 Rare nebo Legendary. Potom existují i tzv. Carbonite boostery - prémiovější verze boosterů. Najdete v nich opět 16 karet ze stejné série, ale v hezčím a speciálním provedení. 1 Hyperspace nebo Showcase Leader, 7 Foil, 1 Prestige, 5 Hyperspace, 2 Hyperspace foil.

Ezek a paklik ideálisak a játékkal való megismerkedéshez. Idővel új kártyákkal fejlesztheted őket, vagy teljesen új paklit építhetsz a semmiből. Ehhez olyan további termékek szolgálnak, mint a boosterek. Ezek két típusban kaphatók.Klasszikus 16 kártyát találsz bennük a következő ritkasági eloszlásban: 9 Common, 3 Uncommon és 1 Rare vagy Legendary. Ezen kívül léteznek az úgynevezett Carbonite boosterek – a boosterek prémium változata. Ezekben szintén 16 kártya van ugyanabból a sorozatból, de szebb és különlegesebb kivitelben: 1 Hyperspace vagy Showcase Leader, 7 Foil, 1 Prestige, 5 Hyperspace, 2 Hyperspace foil.

Webshopunkon, az Xzone-on megtalálod minden kiadás legújabb termékeinek teljes kínálatát – legyen szó Starter/Spotlight paklikról vagy booster boxokról. Emellett számos egyéb játékkiegészítőt is találsz nálunk, például játéktáblákat, deckboxokat, zsetonokat stb.



Gyűjtés és pakliépítés
A Star Wars: Unlimited gyűjtögetős játék – a játék mellett a kártyákat más játékosokkal is cserélheted, valamint saját, új paklikat építhetsz. Egy paklinak mindig a következő kártyákat kell tartalmaznia:

  • 1 vezető (Leader) – meghatározza az aspektusokat és egyben játszható kártya
  • 1 bázis (Base) – meghatározza a második aspektust és az életerőpontok számát
  • legalább 50 kártya – minden azonos nevű kártyából legfeljebb 3 lehet a pakliban
  • (10 kártya sideboard-ban) – olyan kártyák, amelyeket az ellenfélhez igazítva cserélhetsz be a paklidba, nem kötelező elem

A paklik általában három aspektus kártyáiból állnak, amelyek meghatározzák a paklid színazonosságát. Ha a paklidba olyan kártyát teszel, amely nem tartozik az aspektusaidhoz, akkor azért extra költséget kell fizetned.

Bár a kártyatípusok eloszlása a pakliban nincs szigorúan meghatározva (főként a taktikádtól és győzelmi stratégiádtól függ), kezdésként érdemes egy „arany középutat” követni, és nagyjából a következő kártya-arányra törekedni: 22 ground-egység, 15 space-egység, 10 event-kártya, 3 upgrade-kártya. Hogy pontosan mik ezek a kártyák, azt mindjárt elmagyarázzuk.


Milyen aspektusok találhatók a játékban?
A Star Wars: Unlimited-ben 6 játékaspektus létezik. Mindegyik meghatározza a játékstílust, és korlátozza a pakliépítést:

  • Aggression – gyors támadás, nyomás, piros
  • Vigilance – védekezés, kontroll, kék
  • Command – erős egységek, erőforrás-utánpótlás, zöld
  • Cunning – trükkök, manipuláció, narancssárga
  • Heroism – együttműködés, támogatás, sárga
  • Villainy – sötét hatalom, pusztítás, fekete

A helyes aspektuskombináció minden sikeres stratégia alapja. Minden egyes kiadással új kombinációk és effektek kerülnek a játékba, amelyek bővítik a pakliépítés lehetőségeit.



Kártya leírása


  • Text
    A kártya összes képessége ebben a szövegmezőben található. Ez a kártya két képességgel rendelkezik. Sentinel – az egyik alapvető képesség (ezeket a képességeket gyakran nem magyarázzák el a kártyán, csak a nevük van feltüntetve) – piros színnel jelölve. A másik képesség kizárólag erre a kártyára vonatkozik – fekete színnel jelölve.
  • Power (erő)
    Ez az érték mutatja meg, mennyi sebzést okoz más egységeknek vagy bázisnak támadáskor, illetve mennyit sebez védekezéskor.
  • Aspect(s) 
    Meghatározza, hogy a kártyának milyen képességei lehetnek – az aspektusok fontosak a pakliépítésnél, mivel befolyásolják a kártya kijátszási költségét.
  • Cost (ár)
    A kártya kijátszásához szükséges resource (erőforrás) mennyisége.
  • Type 
    Megmutatja, milyen típusú kártyáról van szó – Unit (Space/Ground), Upgrade, Event.
  • Name (név)
    A kártya neve, ami fontos a pakliépítésnél – egy pakliban legfeljebb 3 azonos nevű kártya lehet.
  • Trait (kulcsszavak)
    Önmagukban nem jelentenek semmit, de bizonyos hatások vagy szabályok felhasználhatják őket.
  • HP (életerő)
    Az egység életereje – ha az egységen lévő sebzés eléri vagy meghaladja az életerő értékét, az egység megsemmisül.
  • Rarity (ritkaság)
    A kártya ritkaságát jelzi – Special, Common, Uncommon, Rare vagy Legendary.

Kártyatípusok a Star Wars: Unlimitedben
A játékban több fő kártyatípus található:

  • Leader (Vezető)
    Kétoldalas kártyák, amelyek egyik oldala vízszintes, a másik függőleges. A függőleges oldallal lehet őket játékba hozni. A Base (Bázis) kártyával együtt meghatározzák azokat az aspektusokat, amelyekben a paklit építeni kell. A vezetőkártyáknak két akciója/képessége van. Alap – passzív vagy aktivált képesség, amely a kártya kimerítését és esetenként további erőforrások kifizetését igényli. Ezt a képességet akárhányszor használhatod a játék során.Epikus – a speciális akció (illetve feltétel) teljesítése után a vezető kártya vízszintes helyzetből függőlegesre fordul, és a harctérre kerül. Ez csak egyszer használható a játékban. Ha a vezető a játékban meghal, visszakerül a vezetői zónába, és a továbbiakban csak az alap képessége használható.
  • Base (Bázis)
    A vezető színéhez hozzáad egy további aspektust a pakli színkombinációjában. Legtöbbször 30 életerővel rendelkeznek, de vannak olyan bázisok is, amelyeknek kevesebb az életerejük, viszont különleges képességgel bírnak, vagy épp több életük van, de valamilyen hátránnyal. A játék célja az ellenfél bázisának elpusztítása, így megnyerve a mérkőzést.

  • Units (Egységek)
    A harci arénába kerülnek kijátszásra, és két típusuk van: Ground (földi) és Space (űr). Rendelkeznek erő, életerő és képesség értékekkel, és támadhatnak más egységeket vagy az ellenfél Bázisát.
  • Events (Események)
    Ezek a kártyák hasonlóak az egységkártyákhoz, de nincsenek életerő- és erőértékeik, továbbá az illusztráció és a szöveg helye fel van cserélve. Kijátszásuk után a hatásuk azonnal érvényesül, majd a kártya a dobópakliba kerül.
  • Upgrades (Fejlesztések)
    Az egységkártyákhoz hasonlóan a Upgrade (fejlesztés)  kártyák is a harci térbe kerülnek. Az általuk adott erő- és életerőbónusz, valamint a speciális hatás hozzáadódik annak az egységnek az értékeihez, amelyhez csatolták.

Hogyan kell játszani a Star Wars: Unlimited-et?

A Star Wars: Unlimited kártyajátéknak több játékmódja is van, de mindegyik célja ugyanaz: legyőzni az ellenfelet azzal, hogy megsemmisíted a bázisát.

A játék előkészítése

A játékosok az asztalra helyezik a saját Bázis- és leader kártyájukat, majd véletlenszerűen eldöntik, ki kezd, és ki kapja a kezdeményezés jelzőt. Ezután megkeverik a paklijukat, és hat lapot húznak. Ebből a hat lapból kettőt képpel lefelé a források (resources) területére helyeznek (a forrásokról később lesz szó). Így minden játékos négy lappal a kezében és két forrással kezdi a játékot.A játék maga két fázisban zajlik: akciófázis és átrendezési fázis.

Ha a kezdőkéz nem tetszik, lehetőség van mulligan-re, azaz újrakeverni a húzott lapokat, és ismét hat lapot húzni. Ez a lépés csak egyszer hajtható végre. Ha ez az első játékod, a mulligan-t hagyd ki, és a forráskártyáknak válaszd azokat, amelyeknek a kijátszási költsége a legmagasabb.

A játék menete

Akciófázis:
Az akciófázis során a játékosok felváltva hajtanak végre különböző lépéseket. Összesen öt lehetőség közül választhatnak: kártya kijátszása, egységgel való támadás, akció használata, kezdeményezés átvétele, végül pedig passzolás.

A) Kártyák kijátszása:
A kártyák kijátszása a leggyakrabban végrehajtott lépések egyike. Ha a játékos úgy dönt, hogy kijátszik egy kártyát, megmutatja az ellenfélnek, melyik kártyáról van szó, majd kifizeti annak költségét a megfelelő számú erőforrás (resource) kimerítésével. Az egységkártyák (UNIT) és az erőforrások kijátszva kimerített állapotban kerülnek játékba, így az adott körben már nem használhatók további lépésekhez, például támadáshoz, vagy az erőforrások esetében újabb kártyák kijátszásához. A kártyák a kör átrendezési fázisában (refresh phase) készülnek elő újra. A kimerített kártyát úgy lehet felismerni, hogy a játékos a kijátszás, támadás vagy használat után 90 fokkal elforgatja.

Figyelem! A játékban úgynevezett egyedi kártyák unikális kártyák is vannak – ezek a Star Wars világának konkrét szereplőit vagy tárgyait ábrázolják, és a kártya neve előtt egy „csillag” szimbólum jelzi őket. A játékban egyszerre mindig csak egy példány lehet játékban minden egyes egyedi kártyából. Ha egyszerre több azonos egyedi kártya kerülne a játékos irányítása alá, azonnal el kell távolítani közülük egyet.

B) Támadás:
A támadások a legfontosabb lépések közé tartoznak, amelyekkel kárt okozhatsz az ellenfél egységeiben, és természetesen a bázisában is. Maga a támadás a következő lépésekből áll: fáraszd ki a támadó kártyát, majd válaszd ki a támadás célpontját. Támadhatsz bármelyik ellenséges egységet ugyanabban az arénában (földi vagy űrbeli), mint a támadó, vagy közvetlenül az ellenfél bázisát.

Sebzés kiosztása:

  • Ha egy egység a bázist támadja, annyi sebzést okoz neki, amennyi az ereje (Power) értéke.
  • Ha egy másik egységet támad, a támadó és a védekező egyszerre okoznak egymásnak sebzést az erejüknek megfelelően.
  • Ha bármelyik egység akkora vagy nagyobb sebzést kap, mint az életereje (HP), azonnal megsemmisül.

C) Akció végrehajtása (Action):
Különböző kártyákon megtalálható az „Action [X,Y]: effektus” szöveg, amely arra utal, hogy végrehajtható a kártya meghatározott akciója. Az X,Y értékek az akció költségét jelzik – ez legtöbbször bizonyos mennyiségű erőforrás kifizetését, az adott egység kimerítését vagy ezek kombinációját jelenti. Az akció végrehajtása a megadott effektus aktiválását eredményezi. A Vezető kártyáknak az alap akciójuk mellett van egy Epikus akciójuk is, amelyet a játék során csak egyszer lehet aktiválni, és használata meghatározott mennyiségű (kimerített vagy kész) erőforráshoz kötött.

D) Kezdeményezés
Ha a játékos úgy dönt, hogy átveszi a kezdeményezést, az adott körre lemond a további lépésekről, és a kör hátralévő részében csak az ellenfél hajthat végre lépéseket. A kezdeményezést megszerző játékos (kezdeményezés jelző birtokosa) a következő kört az ő lépésével kezdi. Ha az egyik játékos átveszi a kezdeményezést, a másik játékos már nem választhatja ezt a lehetőséget ugyanabban a körben.

E) Passzolás:
Ha a játékos nem tud vagy nem akar – stratégiai okokból – a fent leírt lépések közül bármelyiket végrehajtani, dönthet úgy, hogy passzol. A passzolás egy teljes értékű lépésnek számít, és azt jelenti, hogy azonnal az ellenfél következik (kivéve, ha már átvette a kezdeményezést).

Átcsoportosítási fázis:
Abban a pillanatban, amikor az egyik játékos átvette a kezdeményezést, a másik pedig passzolt, elkezdődik az átcsoportosítási fázis.

  • A játékosok először húznak két lapot a kezükbe. Ha előfordul, hogy a húzópaklidban már nincs több lap, és olyan helyzet adódik, hogy húznod kellene, akkor a húzás helyett három sebzést kell kiosztanod a bázisodra. Ha az átcsoportosítási fázisban két lapot kellene húznod, ez hat életerő elvesztését jelentené.
  • A játékosok ezután kiválaszthatnak egy tetszőleges lapot a kezükből, és képpel lefelé forrásként elhelyezhetik a forráskártyáik közé. Az a játékos, aki átvette a kezdeményezést, dönt először arról, hogy hozzáad-e forrást vagy sem.
  • Végül a játékosok felkészítik az összes kimerített kártyájukat a játékban, vagyis minden egységet, vezetőt és forrást.
  • Ajánlott minden körben egy kártyát forrásként hozzáadni addig, amíg le nem tudod játszani a vezetőd epikus akcióját. Ezt követően már a játékos igényeitől és a paklistratégiától függ, hogy szükséges-e további forrásokat hozzáadni.Az átcsoportosítási fázis befejezése után új kör kezdődik. Az első lépést az a játékos teszi meg, aki az előző körben átvette a kezdeményezést.

További szabályok:

A kiváltott képességek (triggered abilities) félkövérrel kiemelt aktiválási feltétellel rendelkeznek – ezek a „Amikor” (When) vagy „Mikor” (On) szóval kezdődnek, majd kettőspont után következik a hatás. Ezek a képességek automatikusan érvényesülnek a feltétel teljesülése után, és kötelezőek, kivéve, ha szerepel bennük a „meg tudod” (may) kifejezés.

  • Támadáskor (On Attack): Akkor kerül kiértékelésre, miután az egységet támadóként kijelölték, de még a sebzés kiosztása előtt.
  • Amikor legyőzik (When Defeated): Akkor aktiválódik, amikor a kártya megsemmisül. A képesség kiértékelésekor a kártya már a dobópakliban van.
  • Amikor kijátsszák (When Played): Közvetlenül azután aktiválódik, hogy a kártyát kijátszották. A képesség kiértékelésekor a kártya már játékban van.

Kulcsszavak:

  • Ambush - Amikor kijátszod ezt az egységet, felkészítheted, és azonnal megtámadhatsz vele egy ellenséges egységet. Az egység nem készül fel, ha nincs olyan ellenséges egység, amelyet megtámadhatna.
  • Coordinate - A „Koordináció” után feltüntetett képesség csak akkor aktív, ha 3 vagy több egységet irányítasz (beleértve ezt is).
  • Exploit - A kártya kijátszásakor legfeljebb annyi saját egységet győzhetsz le (áldozhatsz fel), amennyi a Kihasználás értéke. Minden így feláldozott egység 2-vel csökkenti a kártya kijátszási költségét.
  • Overwhelm - Amikor ez az egység támadás közben sebzést okoz egy ellenséges egységnek, a fennmaradó sebzés a ellenfél bázisára kerül. Példa: egy 5 erejű egység egy 3 életerejű egységet támad → 2 sebzés a bázisra kerül.
  • Raid - Amikor ez az egység támad, ereje megnő a Rajtaütés értékével. Példa: egy Rajtaütés 2 értékű egység támadás közben +2 erőt kap (tehát +2/0).
  • Restore - Amikor ez az egység támad, a támadás előtt meggyógyítja a bázisodat a Helyreállítás értékével megegyező mértékben. Példa: egy Helyreállítás 2 értékű egység 2 életerőt gyógyít a bázison támadáskor.
  • Saboteur - Támadáskor figyelmen kívül hagyja az ellenfél egységeinek Őrző (Sentinel) kulcsszavát, és eltávolítja a Védőpajzsokat (Shield) a védőről még a sebzés kiosztása előtt.
  • Sentinel - Azonos arénában (földi vagy űr) lévő ellenséges egységek nem támadhatják a nem-Őrző egységeidet, és nem támadhatják a bázisodat sem, amíg van Őrző egységed. Ha több Őrző egységed is van, az ellenfél kiválaszthatja, melyiket támadja meg.