A Warhammer 40,000 világa sötét, epikus, és tele van tűzharcokkal, hőstettekkel és brutális küzdelemmel. Ebben a cikkben együtt megnézzük, mi is valójában a Warhammer 40K, hogyan kezdj bele ebbe a hobbiba, mire lesz szükséged az elején, és hogyan vágj bele az első játékodba. Akár a miniatúrák építése és festése, akár az asztali, éles összecsapások vonzanak, van mire várnod!
Mi az a Warhammer 40,000?
A Warhammer 40,000 (vagy röviden 40K) a világ legismertebb wargame-je. A játékosok műanyag miniatúrákból állítják össze és festik meg seregeiket, amelyeket aztán taktikai csatákban állítanak szembe egymással az asztalon. A harcok a meghatározott szabályok szerint zajlanak, de a játékosok kreativitásának nincs határa – sem a sereg összeállításában, sem a taktikában, sem pedig a megjelenésben.
Ebben a világban az emberiség idegen civilizációk, démoni erők és belső árulás támadásainak van kitéve. Minden frakciónak egyedi a megjelenése, játékmenete és filozófiája, így minden játékos megtalálhatja azt a sereget, amely a legjobban illik hozzá – akár a szabályok, az esztétika, akár a történet alapján.
Az alábbiakban megtalálod az összes jelenleg játszható frakció áttekintését, három fő kategóriába rendezve:
Impérium
Az emberiség, amely az Uralkodó hatalma alatt egyesült. Az Impérium seregei rendkívül változatosak – a harcos apácarendektől kezdve a genetikailag módosított szuperkatonákon át egészen az óriási hadigépekig.
- Adeptus Astartes (Space Marines) – genetikailag megerősített szuperkatonák.
- Adepta Sororitas – fanatikus harcos apácák, a Hit és az Impérium tisztaságának védelmezői.
- Adeptus Custodes – az Uralkodó személyes testőrsége, szinte legyőzhetetlen arany harcosok.
- Adeptus Mechanicus – marsi techno-papok, akik a hitet és a technológiát egyesítik.
- Astra Militarum – hadsereg, melyet az első világháború árkai és haditechnikája ihletett.
- Imperial Agents – különleges egységek válogatása, amelyek az imperiális Inkvizíció fennhatósága alá tartoznak.
- Imperial Knights – lovagi házak hatalmas, lépegető robotokban, amelyek az Impériumot védelmezik.
Chaos
Az Impérium eltorzult ellentéte – bukott, megrontott és démoni erők légiói, amelyek a Warp káoszistenének szolgálnak.
- Chaos Daemons – a káosz démoni megnyilvánulásai, közvetlenül a Warpból érkezve.
- Chaos Knights – áruló lovagi házak, amelyek hatalmas robotokban harcolnak a káosz oldalán.
- Chaos Space Marines – egykor hűséges űrgárdisták, ma árulók, akik a sötét isteneket imádják.
- Chaos Titan Legions – óriási, ősi és halálos hadigépek a káosz légióiban.
- Death Guard – Nurgle, a betegségek istenének követői, rendkívül ellenálló és bűzös harcosok.
- Emperor's Children - Slaanesh bajnokai, megszállottjai a tökéletességnek, az élvezetnek és a harcnak.
- Thousand Sons – varázsló űrgárdisták, Tzeentch szolgái és a pszichikus erők mesterei.
- World Eaters – brutális harcosok, akik a vérontás mániákusai és Khorne-nak szentelik életüket.
Xenos
Földönkívüli civilizációk – egyesek ősi múltúak, mások technológiailag fejlettek, vagy a természet formálta őket a gyilkolásra.
- Aeldari – egy ősi civilizáció leszármazottai, elit és gyors hadseregek pszichikus képességekkel.
- Drukhari – romlott Aeldarik, akik vadásznak, kínoznak és rabszolgává teszik áldozataikat saját élvezetükre.
- Genestealer Cults – emberekből álló szekták, amelyeket a Tyranidák fertőztek meg, és bolygókat készítenek elő invázióra.
- Leagues of Votann – „űrtörpék”, erősek, kitartóak és technológiailag rendkívül képzettek.
- Necrons – ősi, robotikus lények, akik a galaxis szerte lévő sírjaikból ébrednek fel.
- Orks – zöld bőrű, kaotikus és brutális faj, amely imádja a harcot, a zajt és a WAAAAAAAAGH!-ot.
- T'au Empire – technológiailag fejlett faj, amely a távolsági harcra és az együttműködésre helyezi a hangsúlyt.
- Tyranids – végtelen rajokba szerveződő földönkívüli ragadozók, amelyek mindent felemésztenek a bolygókon.
Hogyan kezdj bele a Warhammer 40,000-be?
Ha most vágsz bele a Warhammer 40,000 világába, a legjobb, ha lépésről lépésre haladsz:
1. Szerezd be az alapfelszerelést
A kezdéshez szükséged lesz: (modellező felszereléseink kínálata)
- csípőfogó a keretből való alkatrész-kivágáshoz
- ragasztó műanyag modellekhez (a Citadel ragasztóit ajánljuk)
- reszelő vagy szike az illesztések és műanyagmaradványok eltávolításához
- ecsetek és festékek, amelyekkel életre keltheted a miniatúráidat
- mérőszalag vagy vonalzó – a távolságok mérésére
- kockák – a játékhoz, ezekkel fogod tesztelni a mozgást, a találatokat vagy a páncélállóságot
2. Válaszd ki az első készleted
Teljesen kezdő vagy? Már tudod, melyik sereggel szeretnél játszani, vagy inkább egy kisebb készleten próbálnád ki a festést?
- Starter készletek – ideálisak teljes kezdőknek, némelyik festékeket és ecseteket is tartalmaz.
- Combat Patrol – több egységet tartalmazó készlet, amellyel a Combat Patrol játékmód is játszható.
- Battleforce box-ok – más néven Army Set. Sok egységet tartalmaz, ideális kezdő seregnek.
3. Fesd ki a seregedet
Először alapozd le a műanyag miniatúrákat primerrel (alapozó festékkel, lehetőleg spray formában), hogy a további festékrétegek jól tapadjanak. Az összes festéket megtalálod nálunk, az Xzone kínálatában.
Ezután jön a festés – a Games Workshop két fő módszert ajánl:
- Klasszikus módszer – először Base festékeket használsz, majd Shade-et (az árnyékok létrehozásához), ezután pedig Layer festékekkel kiemeled a részleteket és a highlightokat. Végül elkészíted a miniatúrák talapzatát, például Technical festékekkel.
- Kontraszt módszer – gyorsabb stílus, amikor a modellt Contrast festékkel kened le, majd opcionálisan kiegészíted részletekkel, például Layer festékekkel. Ezután ugyanúgy elkészíted a talapzatot Technical festékekkel, mint az előző módszernél.
Mi is tudjuk, hogy a festés akár több száz órát is igénybe vehet, különösen, ha nagy sereged van. Ezért, ha inkább játszani szeretnél, nyugodtan tedd az asztalra csak összeragasztott figurákat, és játssz szürke műanyaggal. Bár a festett sereggel látványosabb a játék, mi sem mindig bírjuk kivárni, és előfordul, hogy az új sereg már a vásárlás másnapján az asztalra kerül!
Hogyan kell játszani a Warhammer 40,000-t
Első ránézésre a Warhammer 40,000 bonyolultnak tűnhet, de miután lejátszol néhány meccset, rájössz, hogy az alapelvek logikusak és szórakoztatóak. Mielőtt belevágnál az első csatádba, javasoljuk, hogy töltsd le a hivatalos Core Rules szabálykönyvet – PDF formátumban ingyenesen elérhető. A jelenleg készülő videónkban hamarosan lépésről lépésre elmagyarázzuk, hogyan kell játszani.
PDF letöltése – Core Rules (ENG)
Fontos megemlíteni, hogy a Warhammer nem olyan, mint egy hagyományos társasjáték – folyamatosan fejlődik és változik. Ezért a Core Rules egyes szabályai módosulhatnak. Minden ilyen szabályváltozás ingyenesen letölthető.
Mit érdemes tudni a játék megkezdése előtt?
Ha Warhammer 40,000-et játszol, először meg kell állapodnod az ellenfeleddel, mekkora játékot fogtok játszani. Leggyakrabban 1000 pontos seregekkel (Incursion – kb. 2 óra), 2000 pontos seregekkel (Strike Force – kb. 3 óra) vagy 3000 pontos seregekkel (Onslaught – kb. 4 óra) játszanak. Kezdésként azonban azt javasoljuk, hogy próbáljatok ki egy kisebb, például 500 pontos csatát egy kisebb pályán. Ez segít megjegyezni az alapvető szabályokat, és elkerülheted, hogy az első játékod öt óránál is tovább tartson. És hogy mik is pontosan azok a pontok, amelyekről beszéltünk?
A pontok határozzák meg az egységek értékét a seregedben. Ez a rendszer a különböző frakciók közötti játék kiegyensúlyozására szolgál. Például lehet tíz emberi katona puskával, akik összesen 60 pontot érnek, szemben öt űrgárdistával, akik bár kevesebben vannak, sokkal erősebbek, ezért mondjuk 80 pontot érnek. Az egységek aktuális pontértékeit megtalálod a WH40K alkalmazásban vagy a Munitorium Field Manual-ban.
Ha már az egységeknél tartunk, fontos tisztázni a egység és a modell fogalmát, amelyek a Warhammer 40,000 szinte minden szabályában szerepelnek.
Egy egység egy vagy több modellből áll. Egy egység tehát lehet akár egyetlen tankmodell, vagy például 20 tyranida hormagaunt modell. Ha egy szabály az egységről beszél, akkor az adott egység összes modelljére vonatkozik. Ha viszont modellről van szó, akkor az kizárólag az adott konkrét modellre értendő.
A játékhoz szükséged lesz a sereged szabályaira is. Ezeket beszerezheted Codex formájában (egy könyv, amely tartalmazza a sereg teljes szabályait, beleértve a datasheeteket és a háttértörténetet), vagy Datasheet kártyák formájában (kártyák, amelyek korlátozott szabályokat és csak a datasheeteket tartalmazzák).
Különösen a Datasheetek elengedhetetlenek a játékhoz. Ezek olyan táblázatok, amelyek tartalmazzák, hogy az adott egység mire képes, milyen felszereléssel rendelkezik, hány modellből áll, milyen messzire tud mozogni, mik a képességei, és még sok egyéb információt. Nézzünk meg együtt egy kétoldalas datasheetet a Grey Knights sereg Strike Squad egységéről.
Bal felső sarokban találjuk az egység nevét és annak attribútumait. M a modellek maximális mozgását jelöli az egységben, hüvelykben megadva. T a toughness, vagyis az állóképesség értéke. SV a save, vagyis az a dobásérték a kockán, amit teljesíteni kell, hogy a pajzsod kibírja az ellenség találatát. W mint wounds a modell életerő pontjainak száma. LD a leadership, az a két kockával dobott érték, amit dobnod kell, hogy az egységed a csata hevében „ne veszítse el a figyelmét”. Az utolsó attribútum az OC, azaz objective control, ami az egység képessége, hogy megtartson egy taktikai pontot a pályán.
Az attribútumok alatt találod az összes lehetséges távolsági és közelharci fegyvert, amellyel a modelljeid fel lehetnek szerelve. A Range fegyvereknél fel van tüntetve a lőtávolság hüvelykben, a Melee pedig azt jelenti, hogy közelharci fegyverről van szó. Az A a támadások számát jelzi, vagyis hány kockát dobsz modellenként. A BS/WS az a kockaérték, amit dobnod kell a találathoz. Az S a fegyver ereje, ami meghatározza, hogy megsebzed-e az ellenfeledet. Az AP az ellenfél páncéljának átütését jelzi, a D pedig a damage, vagyis a fegyver által okozott sebzés mértéke.
Jobb oldalon találod az egységed képességeit, a másik oldalon pedig a modellek számát és azt a felszerelést, amelyet az egyes modellek viselhetnek.
Hogyan működik maga a játék?
Ahhoz, hogy a játék értelmet nyerjen, szükség van egy küldetésre, amely meghatározza a célokat, a győzelem feltételeit és az egységek elhelyezkedését. Leggyakrabban az alábbi típusok használatosak:
- Küldetések könyvekből – akár a Core Rules-ból, akár valamelyik Crusade kampánykönyvből. Ezek inkább szórakoztatóak, és nem mindig kiegyensúlyozottak mindkét fél számára.
- Mission Deckek – például Pariah Nexus, Leviathan vagy az új 2025–26-os küldetések. Minden játékos húz vagy választ elsődleges és másodlagos küldetéseket, amelyek meghatározzák, hogyan gyűjtöd a győzelmi pontokat a játék során.
A küldetések többek között azt is meghatározzák, mekkora pályán fogtok játszani, hova kerülnek az Objective Markerek (általában 40 mm-es korongok), hova kell tenni a tereptárgyakat, és sok minden mást is.
A kör felépítése
A Warhammer 40,000-ben egy játszma általában öt körből áll. Minden körben a játékosok felváltva következnek, és a körük öt fázisból áll, amelyek meghatározzák a cselekvések sorrendjét – a tervezéstől a mozgáson és a lövöldözésen át egészen a közelharcig. Ha ezeket egyszer elsajátítod, a játék nagyon természetesen fog folyni.
Command fázis – minden kör elején zajlik. Itt kapsz egy Command Point-ot, amelyet erős képességek, úgynevezett Stratagemek aktiválására használhatsz. Ugyanekkor kerülnek kiértékelésre egyes egységek képességei, és ekkor kapod meg a pontokat a teljesített elsődleges küldetésekért. Ha taktikai küldetéscsomagot használsz (pl. Pariah Nexus), ebben a fázisban húzol új küldetést. Itt történik a battleshock tesztelése is.
Movement fázis – ez az egységek mozgatásáról szól. Minden modell a saját mozgásértéke alapján mozdulhat el – normál módon (Normal), gyorsítva (Advance), vagy kivonulva a harcból (Fallback). Az egységek a tartalékból is beléphetnek a játékba. A megfelelő manőverezés kulcsfontosságú a sikerhez – néha elég, ha a megfelelő időben a megfelelő helyen vagy, és a győzelem a tiéd..
Shooting fázis – ebben a fázisban a távolsági fegyverekkel rendelkező egységek támadják az ellenséget. Válaszd ki a célpontot, mérd meg a távolságot, majd dobj kockákkal – először dobsz a találatra (BS/WS), majd a sebzésre (S/T). Az ellenfél megpróbálja kivédeni a sérülést a Save értékének megfelelő dobással, amelyet az AP csökkenthet. A hatékony lövészet már a közelharc előtt képes jelentősen meggyengíteni az ellenség vonalait.
A sebzésdobás kiszámításának működését ez a táblázat magyarázza el.
Fegyver ereje (S) vs. ellenállóképesség (T)
|
Szükséges K6 dobás eredménye |
---|---|
S legalább kétszer nagyobb, mint T. | 2+ |
S nagyobb, mint T | 3+ |
S egyenlő T-vel | 4+ |
S kisebb, mint T | 5+ |
S legalább kétszer kisebb, mint T. | 6+ |
Charge fázis akkor következik, ha közelharcba akarsz kerülni. A kiválasztott egységek két hatoldalú kockával dobnak, hogy elérjék az ellenfél egységéig szükséges távolságot – ha ezt elérik vagy meghaladják, a charge sikeres. Ez a fázis kulcsfontosságú a közelharcra specializálódott seregek számára
Fight fázis – ekkor csapnak össze a modellek közelharcban. A játékosok felváltva választanak támadó egységeket, és mindegyik végrehajtja a saját támadásait. A mechanika hasonló a lövéshez, de távolságmérés nélkül. A kör végén kiértékelik a másodlagos és elsődleges küldetéseket, majd a kör átkerül az ellenfélhez.
Mi következik?
Most már tudod, mire van szükséged ahhoz, hogy belépj a 41. évezred sötét jövőjébe. Webshopunkban megtekintheted az összes frakciót, és kiválaszthatod azt, amelyik a legjobban illik hozzád: Warhammer 40,000 kínálat az Xzone-on.